2.5.10

Nytt högskoleprov hösten 2011

Hösten 2011 introduceras tre nya delprov i högskoleprovet. Viktningen mellan delproven ändras också så att de matematiska och tekniska delarna blir viktigare medan de verbala delarna (engelska, läsförståelse och ordkunskap) utgör en mindre del än tidigare. För att läsa mer om de nya delproven, klicka på flikarna ovan. Du kan även bläddra i det nya högskoleprovet nedan.



Skillnader mot det gamla högskoleprovet
Antalet frågor utökas från 122 till 160, men provtiden förändras inte eftersom det blir färre tidskrävande texter att läsa. Högskoleprovet delas upp i ett kvantitativt och ett verbalt block som får samma viktning. Det innebär att matematiken blir mycket viktigare än i högskoleprovets nuvarande format, där den bara utgör en tredjedel. Se diagram nedan.


Den kvantitativa delen kommer att bestå av de gamla delproven NOG och DTK samt två nya delprov: KVA (kvantitativa jämförelser) och XYZ (problemlösning)

Den verbala delen kommer att bestå av dagens ELF, LÄS och ORD delprov, samt ett nytt delprov som kallas MEK (meningskomplettering).

Stapeldiagrammet nedan visar viktningen mellan delproven i det nya högskoleprovet. De blåa staplarna visar verbala delprov och de gröna visar kvantitativa.


Förberedelser
Den kompletta guiden till Högskoleprovet går igenom de olika kunskaper som behövs för att lyckas på högskoleprovet. Varje delprov har ett eget kapitel, även de nya delproven finns med. Den nya utgåvan utkom i augusti 2011 och finns nu att köpa på Akademibokhandeln och hos CDON.

Bok inför högskoleprovet

13 kommentarer:

  1. Jag fick många av den nya typen av frågor på provet nu i april och tyckte det var HEMSKT!!! I stort sett BARA ekvationer - x, y:n och z:n - och massor av större än och mindre än (som jag har jättesvårt för!) Jag tror att det nya provet i väldigt stor utsträckning kommer att gynna naturvetare/matematiker framför humanister. Och högskolestudier syftar väl ändå till förmåga att lära sig lösa problem, dra slutsater och se och förstå konsekvenser ur större sammanhang? De rena X och Y frågorna visra väl inte direkt på den förmågan...? Jag tycker faktiskt att läsförståelseuppgifterna som de ser ut idag är rätt bra - att kunna se det väsentliga ur en stööre text som man inte kan lusläsa, utan måste skumma. Fast det är självklart en fråga om studieteknik också.

    SvaraRadera
  2. Håller med i stora drag. Tekniker och såna som är duktiga på matte gynnas av det nya provet.

    Det positiva är dock att varje utbildning ska kunna välja hur man vill vikta de olika delarna. D.v.s: söker du till ett program som har med humaniora att göra så kan de välja att lägga större vikt vid det verbala blocket.

    SvaraRadera
  3. "Det positiva är dock att varje utbildning ska kunna välja hur man vill vikta de olika delarna. D.v.s: söker du till ett program som har med humaniora att göra så kan de välja att lägga större vikt vid det verbala blocket."

    Det är lika bra att ha separata prov om det kommer att bli på detta sätt. Jag ser inte meningen med att göra flera "oviktiga" delar som jag ändå inte har nytta av.

    SvaraRadera
  4. Precis, man måste ju förbereda sig på samma sätt? Eller kommer universiteten i så fall att tala om innan vilka delprov man kommer att anse viktigast?

    Detta är alldeles för grumligt än så länge. De måste ge klara besked.

    SvaraRadera
  5. Det är ju alldeles uppenbart att detta nya prov till större delen kommer att gynna naturvetare. Personligen tror jag att det är ett steg i ledet från den nuvarande regeringen (kan ha fel här) att premiera naturvetenskap som sådan, eftersom den i större utsträckning än humaniora är en samhällsinvestering, i rent ekonomiska termer. Om detta kan man tycka vad man vill (speciellt jag själv som samhällsvetare). Ändringen av provet har en frän doft av politisering...

    SvaraRadera
  6. Vad snackar ni om, ingen kommer gynnas speciellt. Det enda som händer är att det blir rättvisare, då delarna får lika stor andel av provet istället för att en kille med grym ordkunskap ska kunna kamma hem stora siffror.

    SvaraRadera
  7. Gjorde xyz delen igår och vemsomhelst som har läst tills matte b kan klara av den under ett par minuter :)

    SvaraRadera
  8. men snälla... Säg någon utbildning som kräver skyhöga hpresultat som inte är naturvetenskaplig?? Det är bara läkarlinjen osv som har höga hpresultat och därför är detta bra för oss som ska plugga detta!

    juridik som är samhällvetenskapligt kräver ju typ bara 1.3 eller nåt o det kan väl ni fixa med det nya provet om vi hittils behövt läsa massa onödiga texter. ni behöver inte högre

    SvaraRadera
  9. Vill man komma in på juridik eller tex psykologi behöver man ha runt 1.8 - 2.0...

    SvaraRadera
  10. Det här med viktning av provet från univeristetens sida låter ju bra men frågan är hur/om det kommer att tillämpas överhuvudtaget. Klart står dock att de nya provdelarna gynnar de som har "lättare" för matematik eller har det färskt i minnet. Det blir lite bökigare för oss som läste matematik kurs C för över 10 år sedan. IStället för detta nya prov borde man ha utformat 2 stycken separata prov, ett som väger mer tungt mot humaniora och ett för naturvetare!

    SvaraRadera
  11. Varför göra det svårare för dem som gick ur gymnasiet för längesen? Ska man inte få ha möjligheten att byta inriktning i livet?
    Sen spelar det ju ingen roll vilken utbildning man tänkt sig, det är fortfarande lika viktigt att kunna stava och skriva uppsatser/rapporter och att kunna tillgodogöra sig studielitteratur på engelska. Alltså, de verbala delarna är ju faktiskt de viktigaste med tanke på att de behövs på alla utbildningar.
    Man borde definitivt utformat två separata prov, om man nu absolut måste göra om det gamla!

    SvaraRadera
  12. När man blir äldre (jag är 39) så har man utökat sitt ordförråd och blir därmed automatiskt bättre på den verbala delen. Man har också sannolikt tappat kontakten med gymnasiematten. För mig tog den ungefär tio timmar att repetera upp så att jag klarar den med lätthet. Så det jämnar nog ut sig.

    SvaraRadera